vrijdag 10 februari 2012

Cosplay, wa is da?

Als ik vroeger vertelde wat de term cosplay inhield werd ik met rare blikken bekogeld. Het verkleden als een karakter uit een japanse strip of tekenfilm? Waarom zou je, moeten ze gedacht hebben. Misschien dat ik daarom niet uitvoerig van de daken schreeuw dat ik een bijzondere hobby heb. Zo nu en dan ben ik namelijk een van die 'gekken' die haar verkleed als een tweedimensionaal personage.



Het begon allemaal in december 2008. Ik had wel eens vaag van het begrip cosplay gehoord. Zelf vond ik het enorm gaaf, maar zo bekijks over straat lopen? Dat zou ik nooit doen. Mispoes. In december ben ik door vriendinnen opgetrommeld ook eens mee te gaan naar een meeting. Tijdens zo'n meeting ontmoeten 'cosplayers' elkaar in een stad en hebben ze samen een gezellige middag in hun kostuum. Hoewel het eng was om zo op te vallen heb ik een gezellige middag gehad. Een maand later volgende mijn eerste conventie, een evenement wat in teken staat van de Japanse exportproducten zoals manga en anime. Ook is dat de perfecte ontmoetingsplaats voor cosplayers. Tijdens zo'n 'con' is er allerlei merchandise te koop en zijn er activiteiten rondom anime (japanse tekenfilms) en manga (japanse strips) te doen.


Zie je dat meisje daar? Dat ben ik tijdens mijn allereerste cosplay ervaring!

De kostuums worden soms via internet gekocht. Als je op ebay 'cosplay costume' intikt zul je verrassend veel hits vinden. Ook zijn er speciale pruiken en schoenen te koop, zodat je precies op het karakter kunt lijken. Mensen die handig zijn met een naaimachine maken hun kostuum echter zelf. Hieruit vloeien prachtige creaties. De combinatie van perfecte stoffen en mooie afwerking kunnen een cosplayer zoveel beter maken. Onder cosplayers wordt een zelfgemaakt kostuum meer gewaardeerd, maar als je het niet kunt is het slim niet gelijk aan een heel kostuum te beginnen.

Cosplayen is meer dan alleen een kostuum aantrekken. De kunst is om je volledig in het personage in te leven. Cosplay is dan ook een 'real-life' rollenspel. Het is acteren! Voor mij is dat een van de leukste aspecten van mijn hobby. Je krijgt een enorme kick door even iemand anders te zijn. Een hele dag houdt ik dit echter niet vol. Wanneer ik een chagerijnig personage uitbeeld probeer ik alleen zo over te komen op de foto. Cosplayen doe ik voor mijn plezier en dat is dan ook het allerbelangrijkste. Het is en blijft een hobby. De cosplay-gemeenschap is over het algemeen heel gezellig en open. Hoewel ouderen de essentie van een hobby nog wel eens vergeten, namelijk plezier. Sommige mensen kijken kritisch naar de 'zoveelste naruto cosplayer' of houden een soort vleeskeuring of de verkleder wel genoeg op het personage lijkt. Gelukkig zijn er ook genoeg mensen die je een compliment geven of een knuffel van je willen, omdat ze je gekozen personage zo gaaf vinden.


Het verkleedspel mag dan misschien nog steeds als een lachertje voor jou klinken, maar in Japan is het 'serious business'. Rond 1980 is het daar dan ook ontstaan. De Japanners zochtten een aantrekkelijke manier om de strips te verkopen. Het idee om als personages uit de mangas te verkleden is zo geboren. Inmiddels is het overgewaaid naar het westen. In Nederland wordt cosplayen ook steeds populairder. Voor de eerstvolgende conventie zijn 2000 kaarten verkocht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten